Column Marissa Willemse: Draagt u bij een boswandeling een motorpak en een helm?

Een degelijke uitrusting biedt een motorrijder bescherming bij een eventueel verkeersongeval. Maar tijdens een boswandeling op een zonnige lentedag is het wat overdreven om een stevig leren pak en een helm te dragen. Merkwaardig genoeg gebeurt zoiets wél in de uitvoeringsfase van veel bouwprojecten. Door de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV-GC) te hanteren, kiezen we in veel gevallen voor extra zekerheid die overbodig is en veel tijdverlies en ergernis oplevert.

Motorrijder-1600x900

Er gaan steeds meer stemmen op om de UAV-GC grondig te herzien. Wat Techniek Nederland betreft is een herziening niet de enige oplossing. Het wordt tijd dat we de vanzelfsprekendheid laten varen om deze standaardvoorwaarden toe te passen.

De UAV-GC bepalen tijdens de uitvoeringsfase van een bouwproject de verhouding tussen opdrachtgever en aannemer. De voorwaarden bieden de opdrachtgever bescherming wanneer dit écht nodig is: bij complexe projecten waarbij ontwerp, uitvoering en beheer en onderhoud zijn geïntegreerd in één contract. Maar in de praktijk zien we dat opdrachtgevers de UAV-GC net zo makkelijk voorschrijven in projecten waarbij zij zelf het ontwerp maken en ook nog eens actief directietoezicht houden. In zo'n geval is extra bescherming volstrekt niet nodig.

Zelfs een opdrachtgever die niets aan het toeval overlaat, hanteert in veel projecten dus tóch de UAV-GC. Helaas blijkt die contractvorm met extra bescherming dan tijdens de uitvoering eerder een ballast dan een steuntje in de rug. En daar hebben zowel de opdrachtnemer als de opdrachtgever last van. Een herziening van de UAV-GC is nodig en wenselijk. Bij complexe projecten is het immers belangrijk dat we kunnen rekenen op de kwaliteit van de extra bescherming (het motorpak en de helm). Maar laten we vooral niet vergeten ons éérst af te vragen of de UAV-GC wel geschikt zijn voor het project. In veel gevallen zullen we die vraag met 'nee' beantwoorden. Bij die projecten is het beter om andere voorwaarden te hanteren.

Kortom: gebruik de UAV-GC net als de motoruitrusting alléén wanneer extra bescherming nodig is. Zoals je voor een boswandeling iets comfortabels aantrekt, kies je voor een project met een volledig uitgewerkt bestek een eenvoudige contractvorm. Dat scheelt bureaucratische rompslomp, tijd en irritatie.

Mr. Marissa Willemse
Stichting Marktwerking Installatietechniek (SMI), onderdeel van Techniek Nederland